Wednesday, June 1, 2011

Sejarah Klinik Homeopathy KL Pertama di Bangunan Hospital Tawakal sekarang

Pada tahun 1975 - 1980

Waktu ini Presiden Persatuan Perubatan Homeopathy Malaysia - PPHM Dr Mohd Nor Nordin [ Melaka] masih dikenali sebagai Persatuan Perubatan Homeopathy yang berpusat di Taiping dengan Dr Dali Muin sebagai Setiusaha Agong.

Saya Dr Nik Omar dikunjungi oleh Dr Mohd Nor dan Dr Dali Muin serta Dr Ghani Suliman ( Pesyarah Umiversiti Kejuteraan di jalan Semarak, Kuala Lumpur. Mereka berkunjung ke Kelantan dan menemui saya untuk berbincang mengenai menubuhan Satu Kelnik Homeopathy di kuala Lumpur.

Beberap siri mesyuarat diadakan di kelantan dan di Kuala Lumpur baik secara formal dan juga informal, akhirnya semua AJK Persatuan Homeopathy Malaysia setuju satu kelinik hOmeopathy yang dikenali sebagai Perubatan Homeopathy KL ditubuhkan dengan kerjasama Dr Doll Kawaid [ Pinjam tapak kolej beliau] waktu itu di bangunan Hospital Tawakal.

Dr Nik Omar merupakan salah seorang AJK PPHM yang mengetuai Unit Pendidikan Homeopathy. ulai disitulah kami rancang untuk mengadakn kuliah homeopathy di Universiti Teknologi di Semarak.

Arwah Dr Ghani Suleiman adalah salah seorang murid Dr nik Omar dan beliau serta Dr Dali Muin berulang alik dari KL ke Kelantan untuk belajar bebeerapa teknik homeopathy yang mereka sednir belum tahu diwaktu itu.

Arwah Dr Dali, Dr Ghani Sulieman dan Dr Mohd Nor Nordin waktu di Kelantan. Rumah Dr nik Omarlah tempat mereka bermalam kadang-kadang sampai 3 atau 4 malam. Biasanya kami bincang soal ingin membangun homeopathy di malaysia.

Waktu itu yang hadir mesyuarat tidal lebih dari 4 atau 5 orang sahaja iaitu Dr Mohd Nor Nordin, Dr Nik Omar, Dr Dali Muin, Dr Doll Kawaid, Dr Tajudin
Dr Tajuddin perah datang belajar dengan Dr Nik Omar dan pernah tinggal dirumah Dr Nik Omar di kelantan selama 7 hari atau lebih.

Selepas satu tahun Dr Dali ingin buka kelnik sendiri dan Dr Ghani ingin buka kelnik sendiri. Masing-masing mereka meningglkan Homeopathy KL kepada Doll Kawaid.
Dr Dali dan Dr Tajudiin buka Klinik di Kg Baru, Dr Ghani buka di Keramat.
Sehingga mereka meninggal dunia.

Dr Nik Omar meninggal PPHM dan menubuh Persatuan Pengamal Perubatan Homeopathy Berdaftar Malaysia.

No comments: