Thursday, October 4, 2007

asma / lelah / asthma

Ramai orang yang menderita asma, asma menyerangan mangsa tidak kira umur dan pangkat.
Anak-anak seawal 2 atau 3 tahun sudah mula kenal asma begitu juga nenek yang berusia 70 tahun juga tidak terkecuali.

Asma dikalangan anak-anak kecil amat mustajab dengan ubat-ubat homeopati. Asma boleh disembuhkan jika dirawat pada peringkat awal.
Katanya asma mungkin dari baka atau keturunan, namun tidak semestinya begitu.

Orang yang sering mendapat serangan sesak nafas, batuk, mengeluarkan kahak yang meleket dan sering batuk-batuk atau bersin kemungkinan besar akan mendapat asma. Serangan asma ada yang ringan dan ada yang berat. Kalau yang ringan memadai dengan memakan ubat homeopati selama 1 atau 2 minggu asmanya boleh hilang terus.

Tetapi jika asmanya berat dan serius penderita tidak dapat tidur, terpaksa tidur secara duduk menyandar kebangku atau kerusi, Penderita asma serius kelihatan kepala , dada, nafas tersekat-sekat dan naik turun, suara nafas terdengar keras, batuk-batuk dan sering muntah-muntah kahak banyak.

Doktor banyak menyatakan 'allerik' mungkin dari bulu kucing, rokok, debu, habuk, hujan, kerja penat, kurang tidur, tekanan jiwa, emosi, malah bau cat dan bahan kimia akan menjadi asma.

Jika terlampau berat bawa terus ke hospital mesti guna neubolizer.
Jangan biarkan asma melarat, asma boleh membawa maut. Untuk asma kronik atau hidapan lama Bawa jumpa doktor homeopati laman http://drnikomar.tripod.com

No comments: