Friday, October 5, 2007

Pembedahan Jatung Bersejarah 2007

Pembedahan Jatung Hui Yee

Kuala Lumpur 5 Okt. - Dalam tempuh 36 jam antara pukul 8 malam Rabu lalu hingga 8 pagi hari ini, Pasukan Perubatan Institu Jantung Negara (IJN) telah menlakukan pembedahan bersejarah selama 22 jam untuk menyelamatkan nyawa Tee Hui Yee, gadis yang bergantung nyawa kepada jantung mekanikal sejak setahun lalu.

Beberapa jam selepas selesai menjalani pembedahan pemindahan jantung yang didermakan oleh keluarga remaja Melayu berusia 15 tahun dari Sitiwan pada pukul 9.05 pagi semalam tubuh Hui Yee menunjukkan penolakan terhadap jantung tersebut.

Doktor -doktor IJN kemudian memaklumkan ada keluarga lelaki mati otak di Johor bersedia menderma jantung dan organ anak mereka kepada Hui Yee di Hospital Sultanah Aminah Johor.

Jika pada malam sebelumnya, pasukan perubatan IJN berkerjar ke Ipoh yang terletak 200 kilometer dari Kuala Lumpur untuk mengeluarkan jantung remaja dari Sitiawan, malam tadi mereka terbang pula 360 kilometer ke johor Baharu dalam misi untuk menyelemat Hui Yee.

ia merupakan pembedahan mengeluarkan organ penderma berasingan yang ke dua dalam tenpuh 24 jam bagi memberi harapan baru kepada Hui Yee.

Apabila jantung baru dari Johor Baharu itu tiba jam 1.30 pagi ini, pasukan perubatan itu terpaksa melakukan pembedahan sekali lagi selama 7 jam keatas Hui Yee untuk memindahkan jantung penderma itu kedada Hui Yee.

Ketua pakar bedah kardiotorasik, IJN Datuk Dr Mohd Azahari Yakub berkata, pembedahan pemindahan kedua itu terpaksa dilakukan setelah sistem tubun Hui Yee tidak dapat menerima jantung pertama.

" setelah pembedahan pemindahan pertama, kami dapati jantung itu kurang memuaskan dan keadaannya kurangstabil, walupun semasa diambil jantung penderma itu dalam keadaan baik. "

Bersama dengan Pengarah Klinikal Unit Pemindahan Jantung Dan Paru-Paru IJN, Dr Mohamed Ezani Md Taib, Mohd Azahari mengetui pasukan perubatan yang melakukan kedua-dua pembedahan pemindahan keatas Hui Yee.

Beliau memberi tahu , selepas pemindahan kedua Hui Yee kini berada di unit rawatan Rapi (ICU) dan dalam keadaan stabil dengan jantung mengalami mengecutan manakala kaedaan dan tekanan darahnya memuaskan.

" Jantungnya berfungsi amat baik dan memerlukan sokongan yang berkurangan, namun belaiu kekal kritikal khusunya dalam tempuh dua hingga 3 hari ini," jelas Dr Mohd Azahari

[ Kita salute dan tabit hurmat kepada Pasukan Perubatan IJN yang melakukan pembedahan yang bersejarah bagi meyelamat seorang insan. Sama-samalah kita berdoa mudah-mudahan Dr Azahari , Dr Mohd Ezani dan pasukan perubatan lainnya diberkati , dirahmati dan dipanjangkan umur -Amin ]

No comments: