Monday, October 1, 2007

Sawan / gila Gagi / Tidak Sedar Diri

Apoplexy / Fits / Epilepsy

RemediUmum: Aloe., Anacardium O., Apis M., Bar C., Bell., Causticum., Coff., Cup Met, Glinine. Hydrocyn., Hoysc., Lach. Op., Plum., Sulph., Zinc.

Gejala: Pesakit menjadi gelap mata dan pitam, ini disebabkan radang dan tersumbatnya saraf pada otak, mungkin juga ada sedikit pendarahan pada tisu otak oleh itu berlakua keadaan tidak sedar diri secara tiba-tiba disusuli dengan menyintak atau ‘convulsion atau paralysis’ secara sementara atau terus-menerus.

Penyakit ini bahaya kerana serangan boleh berlaku dimana-mana dan bila-bila masa, mungkin boleh berlaku waktu memandu, waktu panjat pokok , waktu berenang. Tidak hairan serangan penyakit ini sering membawa maut bila terkena ditempat-tempat yang bahaya.

Serangan pada peringkat awal satu atau dua kali dalam satu atau dua bulan, diikuti dua kali sebula, kemudina 3 kali sebulan, 4 kali sebulan. 6 atau 7 kali sebulan. Ada setangah kes serangan sampai 4 hingga 5 kali sehari.

Dr Nik Omar syurkan memberi ubat Cup Met jika ada menyintak, kalau serangan jarang-jarang beri Hydyocyn kalau kerap beri Lach. Namun preskipsi ubat unutk penyakit ini harus hati-hati dan harus mengikut ‘the tenets of homeopathy’ dan gunakan single dose dan minimum dose.

http://fahom.xaper.com

1 comment:

sheikh said...

salam,sy ingin tahu berapa harga rawatn ye..sy ade penyakit ini tapi hanya kadang2 berlaku bila hanya ingin berkerja..sy harap pihak dr sana dpat membantu sy...di mana sy dpatkan nasihat dan tahu penyakit saya ni,,dah tak sanggup rasanya