Saturday, September 29, 2007

Budu Kelantan Pencegah Kanser

Ahai Budu Pun Akan Naik Harga

Satu kajian yang dijalankan ahil permakanan dari Jepun, Australia, USA, New Zealand dan German telah menemukan bahan-bahan yang ada dalam budu yang diperbuat dari ikan bilis lumat, mengandung gluthaione ( bahan anti-oksidan), mengeluar sisa toksik dan mampu meningkatkan daya tahan tubuh (imun) yang dapat memrangi perbagai penyakit berbahaya serta menghalang kanser.

Kini terbukti makan traditional orang-orang kelantan yang sering dianggap lekeh dan menjijikkan rupanya mengandungi seribu macam khasiat tersembunyi.
Mengikut pendapat saya, orang-orang Kelantan lebih pintar dari orang Melayu lain di Malaysia kerana orang-orang Kelantan suka Makan Budu. Dari segi business, orang Melayu Kelantan lebih ramai berniaga dari suku bangsa Melayu lain.
[ Bukan bangga diri, sekadar kajian, jangan marah bang !... )
Hampir disemua institusi atau organisasi, boleh dikatakan majori 'share holder' adalah orang Kelantan, lihat di UM, UKM, USM, UPM.

Dalam kajian oleh pakar-pakar tersebut dinyatakan bahawa wajah orang-orang yang makan budu kekal tegang dan bebas daripada kedutan sebelum waktunya, anda disarankan supaya memakan budu asli kerana kajian mendapati ia berpotesi melawan radikal bebas sekali gus menahan penuaan.
Mlah budu berupaya mencegah penyakit aterosklerosis ( timbunan lemak didinding pembuluh darah), koroner jantung, kencing manis dan kanser pada peringkat awal.

Selain itu, kandungan budu mempunyai zat antibakteria cirit birit, penurunan kolestrol darah, pencegah sakit jantung dan tekanan darah.

Pencegahan kanser

Budu mengandungi jumlah mineral zat besi, kalsium, magnesium dan zat antioksidan dalam bentuk isoflavon untuk menhentikan reaksi pembentukan bebas.
Radikal bebas adalah atom atau molekul yang mempunyai satu atau lebih elektron yang tidak berpasangan sehingga menjadi sangat aktif hingga menyebabkan kanser, tumor, penuaan dan kematian sel.
Adanya antioksidan dalam budu, akan bertindak mencegah pembentukan radikal bebas. Ini terbukti apabila penyelidik dari Universiti Carolina, USA menemui unsur genestein dan phytoestrogen didalam budu yang sememangnya terbukti dapat mencegah kanser, proses penuaan dan barah payu dara.
Selian dari kualiti protein berkualiti tinggi didalam ramuan budu, makanan orang-orang kelantan ini turut mengandungi sumber serat yang baik.
Kandungan serat mampu mencapai antara 8 hingga 10 peratus setiap 100 grm budu.
Jumlah ini sudah lebih mencukupi seperti disarankan oleh Pusat Penyelidikan Kanser kebangsaan iaitu 30 %.

Merangsang Otak Sel

Mengambil budu dalam sajian lengkap harian dikatakan meningkatkan IQ. Budu merangsang sel otal dan memkukuhkan ikatan antara neuron serta menguatkan neuron lemah.

[ Hal ini sama dengan memakan Ubat Homeopathy Untuk Cergas Minda - Boleh didapati di kelinik homeopati di KL tel 03-26926549 ]

Merawat kembung Perut
Budu turut menrencat pertumbuhan bakteria raffinosa dan stokiosa, penyebab gejala kembung perut dikalangan kanak-kanak dan remaja.

Kandungan Vitamin

Ada diua kumpulan vitamin pada budu iaitu Vitamin larut air ( B kompleks) dan vitamin larut lemak ( Vit A, D, E & K)
Vitamin B adalah sumber vitamin utama terkandung dalam budu dan terbahagi kepada pecahan lain seperti B1 (thiamin), B2 (roboflavin), asid pantotenat, nisbah B6, B 12 ( sianokobalamin)
Secara saintifik, budu menjadi penyumbang utama vitamin B12 yang dihasilkan bakteria klebsiella pneumoniae dan citobacter frundin.
I memapu membentuk sel darah merah dan mencegah penyakit anaemia, sakit perut dan berat badan.
[Sumber: ms.wikipedia.org/wiki/budu ]

No comments: