Tuesday, March 10, 2009

Sikap Pemandu Teksi Di Lapangan Terbang KLIA

Aduan Para pelancung ke Malaysia.

Saya menerima ramai pelancung asing ke Malaysia. Ramai membuat aduan kepada saya tentang sikap setengah pemandu teksi yang membawa mereka dari Lapang Terbang ke Kuala Lumpur.

Aduan 1: Seorang Doktor Dari India.

Dalam perjalanan dari KLIA tetamu saya ini banyak bertanya tentang Malaysia. Mereka kebetulan berasal dari Negeri sama India. tetapi yang pemandu ini sudah menjadi kerakyatan Malaysia.
Dalam pejalanan hampir satu jam itu, pemandu teksi ini banayk membuat keluhan dan memburuk-burukkan Malaysia, berbagai macam dia katakan terhadap Malaysia, seolah-olah dia tidak puas hati berada di Malaysia dan menjadi rakyat Malaysia.

Lalu tetamu saya yang 'real India' mendegar penuh dengan teliti kata-kata India Malaysia ini, lalu 'real india' berkata kepada India Malaysia

" If you are not happy with this country, why you dont go back to India ? "

Selepas 'real India' ini cakap begitu, driver teksi ini terdiam dan tidak berkata apa-apa lagi, hingga sampai ke KL

Aduan ke 2:

Pada 7hb March 2009 Saa menerima satu lagi tetamu dari Turkey, mereka ini datang suami isteri, nak berubat dengan saya, mereka tertarik nak datang ke Malaysia, katanya orang Malaysia baik-baik.

Pada 8 hb March 2009 saya berjumpa dengan pasangan ini dan dia menceritakan pengalaman pahitnya sewaktu menaiki Teksi Dari KLIA ke KL.

Tetamu saya ini tak boleh berjalan, pakai kerusi roda, dalam perjalanan dia rasa dahaga, maklum saja dia ini diabetes. Dia minta dengan pemandu teksi KLIA ini untuk berhenti untuk mengambil air dalam bag di belakang teksi. Tapi driver teksi buat tak endah, berulang kali dia meminta juga tidak enah, sehingga dia naik meradang dan menjerit untuk berhenti dekat Balai Polis mahu report Polis, barulah driver teksi berhenti untuk ambil air.

Sudah minum air dia merasa lega dan teruskan perjalanan ke KL. Dalam perjalanan dia berbual dengan driver teksi ini ( katanya driver ini orang kulit gelap hitam). Si Turki ini memuji Malaysia, dia bertanya agak kehairanan " Sepanjang perjalanan dari KLIA dia tidak nampak satu pun polis, pada hal katanya waktu dia di luar negara di US umpamanya polis kelihatan dimana-mana saja, begitu juga di negara-negara lain.

Wah duh ! Marah driver teksi berkulit hitam ini, katanya polis di sini jahat, dia nanti tangkap kamu dan masukkan kamu kedalam jel, dia nanti ambil duit kamu !!, kata driver teksi.

Terkejut lagi kawan kita ini yang baru tiba, bingung kawan kita dibuatnya. Dia dengar orang Malaysia bagus, Negara Malaysia aman dan baik-baik.
Tetapi bila sampai saja di lapangan terbang KLIA udah melihat perangai 'orang malaysia' yang katanya baik-baik , tidak sebaik yang disebut-sebut - bingung para pelancung luar negara di buatnya !

Saya bagi pihak para tetamu ini meminta jasa baik pihak berwajib agar 'mencucikan mental' para driver teksi di sekitar lembah klang agar menghurmati tetamu dan janganlah memburuk-buruk negara sendiri !!!

No comments: